torsdag 3. februar 2011

POPART!

I denne oppgaven skulle vi ta et bilde av en person, dyr eller en vare med litt uttrykk i. Deretter skulle vi redigere dem i photoshop.

Vi begynte med å finne frem history og layers som ligger på window, slik at vi kan lage kopier av bildet og slette ting vi blir missfornøyd med. deretter lagte jeg en kopi av bildet ved å dra det ned til arket nede ved siden av søppelbøtta slik at vi kan jobbe med både farger og svart/hvitt på samme tid. Deretter går vi inn på image og velger adjustments og deretter Threshold som gjør at bildet bilde svart/hvitt og du kan justere hvor mye du vil ha av det svarte og det hvite. her er det et bildet når jeg har brukt denne funksjonen:
Når dette er gjort er bildet klart for fargelegging. Det som kan være greit er at på det originale bildet og kopien viser det et lite øye på venstre side av bildet og for å få de linjene som ikke viser skikkelig kan du fullføre linjene på det originale bildet slik at fargen ikke sprer seg over hele bildet. for å fullføre strekene er det lurt å bruke magnetlinjen, når du er ferdig klikker du tilbake på det øyet du fjernet og kan fargelegge området. når du skal dekke et spesielt område kan du klikke på det som ligner en tryllestav og deretter malerspannet for å fargelegge området. Her er det et bildet som viser eksempelet på fargeleggingen:

Når jeg var ferdig med fargeleggingen ville jeg legge på en kul bakgrunn så da valgte jeg først å fargelegge bakgrunnen på bildet, deretter markerte jeg rundt hele personen på bildet og rammen rundt bilde. Når dette var gjort trykket jeg på samme knapp som jeg brukte for å lage kopi av bildet slik at det kom opp en layer uten noen ting på. Deretter trykket jeg pilen over det markerte området og drog det over til layeren og fjernet alle "øyne" unntatt det som er ved siden av layeren slik at jeg bare ser det markerte området og ingenting annet. når dette er gjort velger jeg en farge og bruker malingspannet å fargelegge med. Etter dette gikk jeg innpå det som heter filter og valgte funksjonen som heter pixelate og color halftone. det går ann å velge hvor store rundinger du vil ha på bildet og det gjør du på max. radius. jeg valgte å bruke størrelse 50. Her er det et bilde eksempel på dette:

I denne oppgaven fikk vi i oppdrag å lage en bilde seier og et enkelt bilde. jeg valgte å lage serien i photoscape fordi jeg følte jeg fikk det bedre til der, men det går også an å gjøre dette i photoshop. her er de to bilde jeg valgte og var mest fornøyd med.

Modellen på bildene er Kristine Vedøy.
               

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar